جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بازدید دو روزه پروفسور اصغر محمدی خنامان

پروفسور اصغر محمدی خنامان مخترع و دانشمند برجسته ایرانی مقیم سوئد در بازدید دو روزه از بخش‌های مختلف و مراکز تحت پوشش بنیاد نیکوکاری و فرهنگی سیدالشهداء «ع» (نسیم مهر) در شهرهای کرمان و راور از نزدیک با اقدامات و خدمات این مؤسسه در راستای پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی آشنا شد.

دکتر محمدی خنامان یکی از اهداف مهم سفر خود به دیار کریمان را بازدید از بنیاد نیکوکاری و فرهنگی سیدالشهداء (ع) و آشنایی با خدمات گسترده فرهنگی و اجتماعی این مؤسسه در زمینه تربیت و پرورش کودکان سالم و موفق وکمک به ایجاد جامعه ای سالم برشمرد و اظهار امیدواری کرد بتواند به‌عنوان سفیر نیکوکاری پیام مهربانی ،نیک‌اندیشی و انسان‌دوستی و تلاش هدفمند برای فردایی بهتر را به گوش دیگران برساند.

وی ضمن تحسین اقدامات انجام شده و ستودن فعالیت‌های متنوع و اثربخش این مؤسسه در راستای تربیت، پرورش و توانمندسازی کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و فاقد سرپرست مؤثر، زنان سرپرست خانوار وافراد دارای معلولیت گفت: وجود چنین مؤسساتی با خدمات وسیع و گسترده انسان را به آینده‌ای بهتر برای کودکان و نوجوانان این سرزمین امیدوار می‌کند.

وی افزود: هرچند در نگاه اول باور انجام این حجم از اقدامات و فعالیت‌های مفید و سازنده دشوار است اما توجه دقیق به عمق کار و ورود به جزئیات مبین این واقعیت است تلاش هدفمند همراه با ایثار و آمیخته با عشق و صداقت می‌تواند هر چیز ناممکن را ممکن کند و به تعبیری:

“هرکجا عشق آید و ساکن شود

هرچه ناممکن بود ممکن شود “

دکتر محمدی در دیدار صمیمانه با کودکان تحت پوشش این بنیاد با ابراز خوشحالی، از آنان خواست تفکر و اندیشیدن را محور زندگی خود قرار دهند و از هر فرصتی برای آموختن استفاده کنند .

وی افزود: هر جا که درخت دانش سر  افرازد می‌توان در سایه‌سار آن به موفقیت آرامش، پیشرفت و نیک‌بختی رسید .ایشان از «سؤال» به‌عنوان کلید دست یابی به مجهولات و ابهامات یاد کرد و به کودکان و نوجوانان توصیه کرد: سعی کنید در برخورد با هر موضوع و پدیده‌ای ضمن طرح سوالات مختلف در جستجوی علت و چرایی آن باشید و راحت و بدون دلیل هر چیزی را نپذیرید دراین‌صورت نگاهتان به دنیا عوض می‌شود و از درک و فهم عمیق پدیده‌ها لذت می‌برید.

دکتر محمدی با اهداء ۲ جلد از کتاب‌های خود با عنوان در «جستجوی دانایی» و «در جستجوی خلاقیت» به کودکان ،مطالعه کتاب‌های مفید و سازنده را راهی مناسب برای افزایش دانایی و خلاقیت برشمرد و گفت :مطالعه باید بخشی از برنامه‌های روزانه‌ی شما باشد زیرا این کار علاوه‌ بر غنی‌سازی اوقات فراغت، باعث آرامش و لذت بیشتر شما از زندگی می‌شود و دریچه‌هایی نو به سوی عالم هستی وشگفتی های آن فرا روی شما می‌گشاید و راهنمای شما برای دستیابی به آینده‌ای بهتر است.

این مخترع ایرانی هم‌چنین در گفتگو با مربیان و دست‌اندرکاران تربیت کودکان با تأکید بر ایجاد فضای مناسب برای رشد اندیشه و خلاقیت گفت:

مغز کودکان انبار محفوظات نیست ،آن‌جا محل تفکر ،اندیشیدن و خلق کردن است و همه ما وظیفه داریم زمینه رشد خلاقیت را به‌عنوان موهبتی الهی فراهم کنیم. وی افزود: خلاقیت کودکان را سرزنده و زنده‌دل می‌کند و روح امید و زندگی را در وجود آن‌ها می‌دمد چرا که شادی ،نشاط ،عشق، انرژی  تلاش، کوشش و امید به آینده در نیروی معجزه آفرین خلاقیت نهفته‌است. ایشان آینده روشن این سرزمین را در گرو پرورش انسان‌های متفکر، خلاق ، جستجوگر و اهل تلاش و کوشش برشمرد و گفت: حضور کودکان در مراکز شبانه‌روزی فرصت مغتنم و بسیار ارزشمندی برای تربیت و هدایت آنان به سوی آینده‌ای مطلوب و امیدبخش است و نباید اجازه بدهیم این فرصت‌های طلایی از دست برود.

ایشان همچنین با اشاره به ضرورت واهمیت آموزش مهارت‌های اجتماعی گفت: همان‌طور که در برنامه‌های آموزشی این مؤسسه به خوبی پیش‌بینی‌شده باید مطالبی به بچه‌ها آموزش داده شود که کاربرد مستقیمی در زندگی فردی و اجتماعی آنان داشته باشد، آن‌ها باید یاد بگیرند که چگونه یکدیگر را دوست بدارند، چطور به همدیگر محبت کنند و به هم‌نوعان خود عشق بورزند و در حل مشکلات یار و غم‌خوار یکدیگر باشند و در یک کلام چگونه خوب زندگی کنند و از زندگی لذت ببرند.

این دانشمند ایرانی در پایان بازدید دوروزه خود از بنیاد نیکوکاری و فرهنگی سیدالشهداء علیه‌السلام با ابراز خوشحالی از آشنایی با این مجموعه بزرگ ،کار تیمی هماهنگ و منسجم را یکی از رموز موفقیت این مؤسسه برشمرد و گفت: علاوه ‌بر طراحی الگوی مناسب ، تلاش گروهی هدفمند، احساس عمیق انسان‌دوستی و تلاش پیگیر، صادقانه و خستگی‌ناپذیر فضایی مطلوب وسرشار از عشق و امید برای رشد و پیشرفت کودکان و نوجوانان در این مؤسسه فراهم آورده ‌است که می‌تواند به‌عنوان الگویی برای سایر مؤسسات مورد توجه قرار گیرد.

 

بازگشت به صفحه خبرها